Recensie: Tegengif – Kelly ter Velde

Recensie: Tegengif – Kelly ter Velde

Als geneeskundestudent is het een van de eerste dingen die je leert: je niet laten beïnvloeden door emoties van je patiënt. Er wordt van je verwacht dat je weinig empathie toont, afstand kunt bewaren en zakelijk kunt zijn. Daar lag dan ook niet mijn probleem. Ik werd ook wel “de robot” genoemd. Het leven had me hard gemaakt. Misschien zelfs wel een tikkeltje bitter. En daar dreef ik als cardioloog prima op. Ik was goed in wat ik deed. Mijn naam werd steeds vaker genoemd. Ik werd vaker gevraagd voor de nieuwste onderzoeken en ik had inmiddels een paar succesvolle, experimentele hartoperaties bijgewoond.

Ja, het hart wist tot op elk minuscuul deeltje te benoemen en te doorgronden. Maar dan was er nog dat spreekwoordelijke hart. Dat verdomde spreekwoordelijke hart.

Dat zorgde ervoor dat ik niet bij Liam uit de buurt kon blijven. En het zorgde ervoor dat ik iedere nacht schreeuwend en badend in mijn eigen zweet wakker werd. Ik wist niet wie ik was en waar ik vandaan kwam. Het enige waar ik me mee kon identificeren dat was mijn naam, een foto en een overlijdensbericht.

De vonk sloeg al over bij de eerste ontmoeting tussen Jazzlyn en Liam. Beide personages zijn erg afstandelijk als het gaat over vertrouwen en liefde. Daardoor laten zowel Jazzlyn als Liam weinig mensen toe in hun leven. De afstandelijk is gecreëerd door het verleden. Toch probeert Liam om Jazzlyn tot zich te nemen. Gaat dit hem lukken? En durft Liam zich eindelijk bloot te geven aan een vrouw?

Door de simpele schrijfstijl, lees je het boek in een ruk uit. De hoofdstukken zijn kort en de ene hoofdstuk wordt verteld vanuit het perspectief van Jazzlyn en de andere door het perspectief van Liam. Bij de nummering van de hoofdstukken staat duidelijk door welk perspectief het betreffende hoofdstuk wordt verteld.
Beide hoofdpersonages zijn goed neergezet en hebben een duidelijke opbouw naar het eind toe. Zowel Jazzlyn als Liam hebben een bijzonder verleden, wat hun gekenmerkt heeft. Vanaf de eerste bladzijde ben je benieuwd naar het verleden van vooral Jazzlyn. Wat heeft zij allemaal meegemaakt? Wat is er gebeurd met haar ouders? Wat probeerde Lang nog te vertellen? Wat zit er allemaal in die doos in de kast? Steeds krijg je beetje bij beetje informatie.

Recensie Tegengif

Tegengif is een kort, spannend en romantisch verhaal met een aangename schrijfstijl. Helaas was voor mij als lezer al duidelijk wie al het leed van Jazzlyn heeft veroorzaakt. Desondanks heeft het verhaal verrassende wendingen. Daarnaast had Tegengif een open einde. Waardoor je nu als lezer met vragen in je hoofd ronddwaalt. Ondanks deze mindere punten, is Tegengif een verhaal waar je lekker in kunt wegdromen.

Kelly ter Velde bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: Tegengif Tegengif
Auteur: Kelly ter Velde