Recensie: La Belle Sauvage (De boek van stof #1) – Philip Pullman

Wanneer Malcolm weer in het klooster is, vertelt hij aan een van de nonnen dat er drie mannen in de herberg zijn geweest die allemaal vragen hebben gesteld over het klooster. Daarbij wordt ook de vraag gesteld of er ooit al eens een zuigeling in het klooster heeft gewoond. Van de non krijgt Malcolm te horen dat er op dit moment inderdaad het baby’tje Lyra in het klooster verblijft.

Niet veel later krijgen Malcolm en zijn ouders weer bezoek. Maar nu willen ze graag Malcolm spreken. Ze stellen allemaal vragen over het baby’tje Lyra, maar Malcolm doet net of hij nog nooit iets over haar gehoord heeft. Aangezien het eigenlijk een geheim is dat Lyra in het klooster verblijft. Deze mensen geven Malcolm een onveilig gevoel. Malcolm vraagt zich af waar hij in verwikkeld is geraakt. Ook omdat anderen zeggen dat hij niet iedereen kan vertrouwen.

Daarnaast regent het deze periode behoorlijk. De rivieren kunnen haast al het water niet meer aan en er is zelfs een kans op een overstroming. Lukt het Malcolm om Lyra in veiligheid te brengen?

‘Ken je de stelling van Pythagoras?’ ‘In een rechthoekige driehoek is het kwadraat van de lengte van de hypotenusa gelijk aan de som van de kwadraten van de lengtes van de rechthoekszijden.’ ‘Precies. En geldt dat elke keer als je haar hebt uitgeprobeerd?’ ‘Ja.’ ‘En was het al waar voordat Pythagoras het zich realiseerde?’ Malcolm dacht na. ‘Ja,’ zij hij. ‘Dat moet wel.’ ‘Dus hij heeft het niet uitgevonden, maar ontdékt.’

Philip Pullman, La Belle Sauvage

De cover lijkt duister en mysterieus door het gebruik van de donkere kleuren en de afgebeelde items. Deze items zijn kleine details en maken allemaal deel uit van het verhaal, maar het zijn niet de belangrijkste items. Desondanks is het een prachtige cover.

In eerste instantie was het lastig om in het verhaal te komen, aangezien het zich een behoorlijke tijd geleden afspeelde en er veel personages in korte tijd werden geïntroduceerd. Wanneer je eenmaal in het verhaal zit, wil je alleen maar doorlezen. Ook omdat je steeds meer wilt weten waarom iedereen zo geïnteresseerd is in Lyra. Daarnaast weet Philip Pullman steeds verrassende effecten te brengen, waardoor het ook steeds mysterieus blijft.

De hoofdpersonage is Malcolm, vanuit zijn perspectief beleef je het verhaal. Malcolm is een zoon van een herbergier en hij helpt regelmatig de nonnen in het klooster. Daarnaast is hij nieuwsgierig en hij blijft je als lezer steeds meer verbazen. De andere personages blijven oppervlakkig, aangezien ze vaak geen groot deel uitmaken van het verhaal. Een ander personage waar je steeds meer over wilt weten, is Lyra. Een baby’tje dat in het klooster is komen wonen en waar veel mensen belangstelling voor tonen.

Philip Pullman brengt steeds verrassende en mysterieuze elementen in La Belle Sauvage waardoor je maar blijft doorlezen!

Titel: La Belle Sauvage

Auteur: Philip Pullman