Recensie: Als je ademhaling stopt (Als je sterft #1) – Christine Geysen

De zeventienjarige Helia heeft een bijzondere gave, die haar hele leven beheerst. Helia kan namelijk de sterfdatum en de doodsoorzaak van mensen zien. Vooral het zien van de doodsoorzaak heeft een grote impact op haar leven. Tevens weten weinig mensen in haar omgeving iets van haar gave. Om zo hun leed te besparen.

Daarnaast is de moeder van Helia bij de geboorte van Helia overleden, waardoor Helia wordt opgevoed door haar vader. Haar vader weet van de gave van Helia, maar dat drukt ook zwaar op zijn leven. Tevens gaat het niet helemaal goed met Helia’s vader, waardoor hij moet worden opgenomen. Hierdoor komt Helia bij haar oma terecht. Helia merkt dat haar oma iets voor haar verbergt. Heeft het soms te maken met haar gave?

Tevens komt de sterfdatum van Helia’s vader steeds dichterbij en Helia probeert er alles aan te doen om zijn overlijden te voorkomen. Gaat dat haar lukken?

“De winter is mijn favoriete seizoen. De mensen dragen warme kleren en handschoenen, waardoor ik hun sterfdatum niet kan zien. Het zijn de beste dagen van het jaar.”

Christine Geysen, Als je ademhaling stopt

Het eerste wat je opvalt aan het boek, zijn de lange titels bij elk hoofdstuk. Veel boeken hebben tegenwoordig geen hoofdstuktitels meer, andere hebben vaak een korte titel. Als je ademhaling stopt heeft zoals hierboven genoemd lange hoofdstuktitels. Veel mensen haken af bij zulke lange titels of lezen deze titels niet meer. Maar de titels hoofdstuktitels van Als je ademhaling stopt bevatten allemaal een boodschap, waarbij je echt over je eigen leven gaat nadenken.

Daarnaast wordt Als je ademhaling stopt geschreven vanuit de ik-persoon. In eerste instantie moet je hier erg aan wennen, aangezien het alweer een tijd geleden was dat ik een boek vanuit zo’n perspectief had gelezen. Maar de keuze voor ik-persoon, de schrijfstijl van Christine Geysen en het woordenkeuze passen precies bij het boek, waardoor je zo door het boek heen vloog. Ook zijn de personages erg realistisch, omdat ze zowel goede als slechte kanten hebben en dus niet helemaal perfect zijn.

De cover geeft een griezelige, spannende, avontuurlijke en liefdevolle sfeer weer, waardoor je het boek snel zult oppakken. Tevens zitten al deze elementen in het verhaal, waardoor de cover precies de setting weergeeft.

Elk boek bevat een spanningsboog, waarbij de schrijver probeert om je aan het boek te vergrijpen. Zo dus ook Als je ademhaling stopt. Vanaf de eerste pagina’s blijven diverse vragen in je hoofd rondspoken, waar je graag een antwoord op zou willen hebben. Maar daarbij moet je wachten tot het einde, waardoor het plot een spektakel is van antwoorden.

Als je ademhaling stopt is een griezelig, spannend, liefdevol, verdrietig boek dat je in één ruk uitleest!

Titel: Als je ademhaling stopt

Auteur: Christine Geysen