Recensie: Meester Legende (Caraval #2) – Stephanie Garber

Ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van de keizerin van het Meridiaanse Keizerrijk, geeft meester Legende een nieuwe voorstelling. Normaal wordt er namelijk maar één keer per jaar het Caraval gespeeld, waardoor deze voorstelling voor veel mensen totaal onverwachts kwam.

Donatella, ook wel genaamd Tella, stort zich vol overgave in het spel. Dit doet Tella omdat ze informatie wil over haar verdwenen moeder. Tella ontvangt via een ‘vriend’ deze opdracht, omdat hij meer informatie heeft over de locatie van haar verdwenen moeder. In ruil voor deze informatie, moet Tella achter de ware identiteit van meester Legende komen. Dit is eigenlijk een onmogelijke taak voor Tella, maar ze gelooft erin en wil koste wat het kost meer informatie over haar moeder ontvangen.

Daarnaast heeft Tella altijd gezworen om nooit verliefd te worden. Desondanks mislukt dit en bevindt haar hart zich in groot gevaar.

‘We hebben allemaal de macht om onze eigen lotsbestemming te kiezen.’

Stephanie Garber, Meester Legende

Ditmaal wordt Meester Legende verteld vanuit het perspectief van Tella. In Caraval werd het verhaal verteld door Scarlett, de zus van Donatella. Daarnaast heeft Stephanie Garber een vlotte, makkelijke, fijne en gedetailleerde schrijfstijl. Sommige scenes werden ietwat te gedetailleerd beschreven, waardoor er vaart uit het verhaal werd gehaald. Desondanks laat Stephanie Garber de lezer wel opnieuw in het ongewisse over wat nu magie is of wat nu de werkelijkheid is.

Verschillende personages uit Caraval spelen opnieuw een belangrijke rol in Meester Legende. Zo is Tella, het zusje van Scarlett, de hoofpersonage. Doordat ze nu in het middelpunt staat, leer je dan ook het meeste van haar en krijg je nog een betere indruk van haar karakter. Ook worden in Meester Legende nieuwe personages geïntroduceerd. Deze personages spelen meteen een belangrijke rol in het verhaal, waardoor het deze personages ook nog eens interessant worden en dus niet extra overbodige personages zijn.

Caraval stond bol van de onverwachte wendingen, maar in Meester Legende valt dit een stuk tegen. Veel momenten waren voorspelbaar, ondanks dat Stephanie Garber de lezer nog op het verkeerde been probeert te zetten. Maar gaat moeizamer dan in Caraval. Toch is Meester Legende een goed vervolg op Caraval en leert de lezer nieuwe dingen uit deze bijzondere wereld.

Meester Legende is een magisch, mysterieus, spannend en intrigerend verhaal, waarin magie niet van de werkelijkheid is te onderscheiden.

Titel: Meester Legende

Auteur: Stephanie Garber